Το «Ελληνικό Πρωινό» είναι ένα πρόγραμμα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος που θέλει να φέρει πιο κοντά στα ξενοδοχεία την παράδοση και το πλήθος των παραγόμενων ελληνικών προϊόντων και των παραδοσιακών γεύσεων. Ήδη οκτώ σημαντικοί προορισμοί έχουν υπογράψει Τοπικά Σύμφωνα τα οποία κωδικοποιούν και κατά κάποιο τρόπο δίνουν κατεύθυνση στην επαγγελματική συνεργασία και στην ανάπτυξη που αφορά σε επιχειρήσεις και παραγωγούς της περιοχής.
Οι πρώτοι οκτώ προορισμοί, με την ευρεία έννοια τουριστικοί: η Ρόδος, η Χαλκιδική, η Λέσβος, η Κως, η Μαγνησία, η Σαντορίνη, η Μεσσηνία, η Νάξος μοιράστηκαν με το κοινό της 8ης HORECA τη δικιά τους συμβολή στην παλέτα των προτεινόμενων γεύσεων για το «Ελληνικό Πρωινό».
Το απόλυτο ζητούμενο, η σύνδεση και η γνωριμία πολλές φορές στη βάση της αμοιβαίας προσπάθειας για την ανάπτυξη ενός τόπου προκύπτει μέσα από την ενίσχυση των δεσμών όσων συναποτελούν το τοπικό δυναμικό στην παραγωγή, στην εργασία, στην επιχειρηματικότητα.
Σε κάποια μικρά μπουτίκ ξενοδοχεία, και κατά τόπους επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων και διαμερισμάτων υπήρχε πάντα αυτή η οικογενειακή-σπιτική αντιμετώπιση του πελάτη-φιλοξενούμενου-τουρίστα. Ακόμα κι αν δεν γινόταν σε καθημερινή βάση, μέσα από την συμφωνημένη παροχή συγκεκριμένου τύπου πρωινού, υπήρχε σε πολλές περιπτώσεις το κέρασμα της νοικοκυράς. Συχνά κάποιο κέικ, κάποια πίτα, κάποιο μεζεκλίκι τοπικό, φτιαγμένο για την οικογένεια ίσως, μοιράζονταν στο πλαίσιο της φιλόξενης κυψέλης στον κόσμο του καταλύματος. Όπως είπε μια Πηλειορίτισσα: εμείς το «welcome τσίπουρο» με το λουκούμι, το χρησιμοποιούσαμε χωρίς να ξέρουμε τη μεγάλη του αξία. Το βλέπαμε όμως στους πελάτες που επέστρεφαν την επόμενη χρονιά. Το θυμόταν και το περίμεναν, όπως και τα κεράσματα στο πρωινό.
Στην παρουσίαση πραγματικά έγινε προσπάθεια από όλους τους προορισμούς. Ξεχωρίσαμε τη δουλειά που έχει κάνει η Κως. Φάνηκε ότι δούλεψαν συλλογικά, όχι για να παρουσιάσουν τον πλούτο των τοπικών τους προϊόντων, αλλά γιατί επέλεξαν εκείνα που πραγματικά μπορούν να αποτελέσουν στοιχεία ενός καλού πρωινού, ενός δυναμωτικού προγεύματος δηλαδή, που στηρίζεται στα απλά υλικά και στην τοπική παράδοση. Κυρίως όμως μίλησαν, όπως ο σεφ Μιχάλης Ποταμούσης, για τον μύθο που πρέπει να συνοδεύει την τροφή που προσφέρουμε στον επισκέπτη. Η Κως τον έχει έτοιμο τον μύθο, είναι η «γη των μακάρων», που τα ‘χει όλα. Είναι η πατρίδα του Ιπποκράτη.
Με πολύ καλά επιχειρήματα απαντήθηκαν από τους ίδιους τους επαγγελματίες τα ερωτήματα που αφορούσαν στο κόστος που θα έχει το ανά τόπο προτεινόμενο «ελληνικό πρωινό» και στην ποικιλότητα των προϊόντων και των συνταγών.
Όπως επενδύουμε -είπε η Χρύσα Αντωνίου από τη Μυτιλήνη- σε μια διαφημιστική καμπάνια, σε υποδομές, έτσι επενδύουμε και στο ελληνικό πρωινό. Λίγο μεγαλύτερο κόστος, δεν είναι κόστος. Είναι επένδυση! Είναι διαφήμιση για την επιχείρησή μου.
Η Σαντορίνη που συμμετείχε με το βαρύ της δυναμικό, σε πρόσωπα και προϊόντα, είχε να πει πολλά για την έως τώρα πορεία της. Ήταν όμως και η μόνη που είδαμε να κάνει χρήση στο πρωινό της επωνύμων προϊόντων από τα γύρω νησιά. Επιτέλους, για τις Κυκλαδες, μια ακομπλάριστη οικονομική και όχι οικονομίστικη συμπεριφορά, που ξέφυγε από την αλεστική μηχανή του τοπικισμού. Οφείλουμε να τη χρεώσουμε σε φωτισμένα μυαλά όπως του σεφ Βασίλη Ζαχαράκη, του σκαπανέα της σύγχρονης εστίασης Γιώργου Χατζηγιαννάκη, του ξενοδόχου Κώστα Κωνσταντινίδη κ.ά. Καθόλου τυχαία και η αναφορά του δημάρχου στην κεφαλαιοποίηση της ως τώρα προεργασίας στο γαστρονομικό κομμάτι και στην ανάγκη προστασίας του αδόμητου σαντορινιού περιβάλλοντος και του αγροτικού τοπίου.
Η πορεία της Σαντορίνης μας δίδαξε το «συνανταγωνίζεσθαι». Μας έδειξε τον δρόμο του διπτύχου: - Πρώτα αγωνίζομαι για να φτιάξω την πίτα. - Ύστερα ανταγωνίζομαι για να κερδίσω το κομμάτι που μου αναλογεί στην πίτα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όλοι οι προορισμοί αναζήτησαν στοιχεία της παράδοσης. Αυτό είναι που μας δίνει ταυτότητα. Κυρίως μας δίνει αυτό που τόνισε ο εμψυχωτής της προσπάθειας για το Ελληνικό Πρωινό στη Νάξο κ. Δημήτρης Παπαδόπουλος: ποιότητα ζωής και προσφερόμενων υπηρεσιών.
Για μια ακόμα φορά αποδεικνύεται ότι πέρα και πίσω από τα προγράμματα είναι και τα πρόσωπα που φέρνουν αποτελέσματα. Το «Ελληνικό Πρωινό», στηριγμένο στις πρωτοβουλίες και δράσεις του Γιώργου Πίττα, είναι έτοιμο να περάσει στην ωριμότητα που θα του δώσει αναγνωρισιμότητα και χαρακτήρα. Μακάρι το σήμα του να κοσμεί όχι μόνο τις πόρτες των ελληνικών ξενοδοχείων, αλλά να αποτελέσει το όχημα για την ανάδειξη της ελληνικής γαστρονομίας σε ευφραντική συνιστώσα ικανή να ζεσταίνει καρδιές και να συντηρεί ευχάριστες μνήμες στους επισκέπτες της χώρας μας.