Κείμενο: Σωκράτης Τσιχλιάς
Στο Ζάππειο Μέγαρο πραγματοποιήθηκε εφέτος η ετήσια γιορτή απονομής των Βραβείων Ποιότητας του «Γαστρονόμου». Για την οικογένεια της «Καθημερινής» είναι μια συνάντηση της προκοπής και της δημιουργίας, μια συνωμοσία της ποιότητας, όπως εύστοχα χαρακτήρισε την εκδήλωση στο χαιρετισμό του ο διευθυντής της εφημερίδας, Αλέξης Παπαχελάς. Βραβεύσαμε κι εφέτος 14 συμπατριώτες μας της πρωτογενούς παραγωγής τροφίμων, της μεταποίησης και του εμπορίου, μικρούς, μεσαίους και μεγάλους επιχειρηματίες, που έχουν κοινή συνισταμένη το πάθος, το μεράκι, την καινοτομία. Ανάμεσα σε εκατοντάδες επιλέξαμε με δυσκολία τους φετινούς βραβευομένους, καθώς στον τομέα της γεωργικής και κτηνοτροφικής παραγωγής, στο εμπόριο και στη βιομηχανία τροφίμων εξελίσσεται μια επανάσταση ποιότητας και πρωτοτυπίας. Ολο και περισσότεροι εμπλεκόμενοι κατανοούν πως τα ελληνικά μεγέθη δίνουν συγκριτικό πλεονέκτημα μόνο με διακεκριμένα προϊόντα. Η ποικιλία εδαφών και κλίματος προσφέρεται για παραγωγή μοναδικών τροφίμων. Τo απέδειξαν περίτρανα εφέτος οι αδερφοί Γιώργος και Σπύρος Δαφνής που, εφαρμόζοντας στα πατρογονικά κτήματά τους στην Κέρκυρα ορθές και επιστημονικά πρωτοπόρες καλλιεργητικές πρακτικές, παρήγαγαν το λάδι «Κυβερνήτης», ένα διαμάντι της σύγχρονης ελαιοπαραγωγής, το οποίο χαρακτηρίστηκε, ως προς τα ωφέλιμα συστατικά του, ένα από τα υγιεινότερα της Ευρώπης. Το θαύμα αυτό συνετελέσθη σ’ έναν από τους πιο ανυπόληπτους ελαιώνες της πατρίδας μας, που συνήθως έδινε υποβαθμισμένα ελαιόλαδα.
Προσθέσαμε εφέτος στα βραβεία μας μια καινούργια κατηγορία, τα εστιατόρια. Θα βραβεύουμε, όμως, μόνο εκείνες τις επιχειρήσεις που μαγειρεύουν ελληνικά και αναδεικνύουν μέσα από τις συνταγές τους τα ιδιαίτερα εγχώρια προϊόντα. Εστιατόρια δηλαδή που, αν τα επιλέξει ένας ξένος, μετά το γεύμα ή το δείπνο του θα έχει νιώσει σε ποια ακριβώς χώρα έφαγε. Η γαστρονομία πρέπει να γίνει ένα αποτελεσματικότερο εργαλείο για το τουριστικό προϊόν. Είναι κρίσιμο να καθιερωθούν στο χώρο αυτό επιχειρηματίες που αντιλαμβάνονται με σύγχρονο τρόπο τη σχέση παραγωγής, γαστρονομίας και τουρισμού. Το αίτημα είναι επιτακτικό, επειδή οφείλουμε μια συναρπαστική ελληνική κουζίνα στους φιλοξενουμένους μας.
Και τα φετινά βραβεία ήταν μια προσπάθεια να αναδείξουμε όχι μόνο τη γευστική αξία, αλλά και την οικονομική σημασία του ελληνικού διατροφικού πολιτισμού. Τους πρωτοπόρους του κλάδου προσπαθούμε να ανακαλύψουμε και να βραβεύσουμε, πλην των άλλων, και για τον εξαγωγικό προσανατολισμό των εταιρειών τους. Ως τουριστική χώρα, όμως, έχουμε ένα πλεονέκτημα: μπορούμε να διαθέσουμε, μέσω της γαστρονομίας μας κυρίως, αλλά και μέσω του εμπορίου, τρόφιμα και κρασιά στα εκατομμύρια που μας επισκέπτονται κάθε χρόνο. Είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε.