Κείμενο: Γιούλη Επτακοίλη
Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε ένα σούπερ μάρκετ του Λονδίνου ή του Παρισιού. Παίρνετε από το ράφι μια συσκευασία με ελληνικές ελιές, ένα μπουκάλι ελαιόλαδο ή ένα κομμάτι συσκευασμένη παρμεζάνα και λίγο προσούτο. Η χρωματιστή ετικέτα που είναι κολλημένη στο μπροστινό, εμφανές με την πρώτη ματιά, μέρος των προϊόντων σάς κάνει να το ξανασκεφτείτε. Τα ξαναβάζετε στη θέση τους και συνεχίζετε τη βόλτα σας στο σούπερ μάρκετ αναζητώντας κάτι πιο «υγιεινό». Το καινούργιο μέτρο που εφάρμοσε αρχικά η Βρετανία και τώρα υιοθετεί και η Γαλλία μπορεί εκ πρώτης να μην ακούγεται και τόσο κακό –άλλωστε, τι το κακό υπάρχει στο να «προστατεύει» μια χώρα τους καταναλωτές της–, έχει όμως τρομοκρατήσει χώρες όπως η Ιταλία και η Ελλάδα. Τι ακριβώς είναι; Ουσιαστικά, πρόκειται για μια χρωματιστή ετικέτα που μπορεί να ενοχοποιήσει άδικα αρκετά προϊόντα, επιφέροντας τεράστια ζημιά στις εξαγωγές και κατά συνέπεια στις εθνικές οικονομίες. Συγκεκριμένα: Bρετανία και Γαλλία συστήνουν σε μεγάλες επιχειρήσεις τροφίμων τη χρήση του συστήματος NUTRI-SCORE.
Πρόκειται για μια διατροφική επισήμανση πέντε χρωμάτων στις ετικέτες, ένα σύστημα χρωματικής κωδικοποίησης των διατροφικών πληροφοριών στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας των τροφίμων, το οποίο μέχρι στιγμής εφαρμόζεται σε εθελοντική βάση καθώς η ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν δίνει το περιθώριο στις χώρες-μέλη να το καταστήσουν υποχρεωτικό. Ωστόσο έχει ήδη θορυβήσει τους παραγωγούς σε αρκετές χώρες. Τους Ελληνες, γιατί προϊόντα όπως οι ελιές για παράδειγμα μπορεί να πάρουν αρνητικό χρώμα στην ετικέτα τους για τα... λιπαρά τους, τους Ιταλούς γιατί η παρμεζάνα τους μπορεί να μη σημειώσει καλές επιδόσεις λόγω άλατος. Ηδη, μάλιστα, έρευνα ιταλικού ινστιτούτου έχει δείξει μείωση στις πωλήσεις προσούτο και παρμεζάνας στη Βρετανία από τη στιγμή που άρχισε να εφαρμόζεται το μέτρο.
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο www.kathimerini.gr.