Κείμενο: Δάφνη Καραπιπέρη
H κυρία δίπλα μου, υποκύπτοντας στις παροτρύνσεις του μανάβη, έβαλε στο καλάθι της τρεις συσκευασίες με «βιολογικά» ντοματάκια, συμπληρώνοντας: «Θέλω και βιολογικά μήλα». Κοίταξα προσεκτικά τη συσκευασία. Δεν υπήρχε καμία ένδειξη ότι επρόκειτο για βιολογικά προϊόντα. Το σκέφτηκα πριν ανοίξω το στόμα μου, αλλά εκνευρίζομαι να με κοροϊδεύει κάποιος μπροστά στα μάτια μου και να μου πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Ακόμη περισσότερο γιατί, εκτός από τον ευκολόπιστο καταναλωτή, καπηλεύεται και τον κόπο των ανθρώπων που παράγουν βιολογικά προϊόντα.
«Αυτές οι ντομάτες δεν είναι βιολογικές», αντέτεινα για να αντιμετωπίσω το φονικό βλέμμα του ιδιοκτήτη. Κοίταξε προσεκτικά τη συσκευασία και αναγκάστηκε να παραδεχτεί: «Εντάξει, δεν είναι βιολογικές, αλλά είναι πολύ καλής ποιότητας». «Πώς τις ξεχωρίζετε;» με ρώτησε η κυρία -που τελικά δεν αγόρασε τις ντομάτες- και αποφάσισα να της απαντήσω μέσω της στήλης.
Λοιπόν, επιμένω να μην αγοράζετε βιολογικά επειδή κάποιος σας είπε ότι είναι βιολογικά, εκτός αν είναι παραγωγός τον οποίο γνωρίζετε και στον οποίο έχετε εμπιστοσύνη. Ασφαλείς αγορές -ως προς τα βιολογικά- μπορείτε να κάνετε στις λαϊκές βιολογικών προϊόντων, αλλά και εκεί δεν θα πείραζε από καιρού εις καιρόν να ζητάτε τα χαρτιά από τις εταιρείες πιστοποίησης.
Τα φρέσκα προϊόντα (φρούτα και λαχανικά) που πωλούνται σε μανάβικα που πωλούν και συμβατικά προϊόντα, όπως και στο σούπερ μάρκετ, πρέπει να είναι συσκευασμένα. Πάνω στη συσκευασία, άλλωστε, αναγράφεται εμφανώς -και ευθαρσώς- «Προϊόν βιολογικής Γεωργίας» ή «Προϊόν βιολογικής Γεωργίας σε μεταβατικό στάδιο». Κάθε άλλη επισήμανση -όπως οικολογικά προϊόντα, υγιεινά προϊόντα και άλλα τέτοια- δεν αποτελεί εχέγγυο για τον τρόπο παραγωγής του προϊόντος.
Επίσης, πάνω στη συσκευασία αναγράφονται και η εταιρεία πιστοποίησης (στην ιστοσελίδα: www.minagric.gr μπορείτε να βρείτε τους εγκεκριμένους από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης οργανισμούς για την πιστοποίηση των βιολογικών προϊόντων) καθώς και ο αριθμός μητρώου του προϊόντος.Επίσης, αναφέρονται τα στοιχεία επικοινωνίας με τον παραγωγό και την εταιρεία συσκευασίας, καθώς και η χώρα ή η περιοχή προέλευσης. Η παραγωγή βιολογικών προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ενωση παρουσιάζει διαρκή αύξηση, αποτέλεσμα βεβαίως της αύξησης της ζήτησης.
Το 5,4% των καλλιεργούμενων εκτάσεων στην Ε.Ε., δηλαδή περίπου 96 εκατομμύρια στρέμματα, χρησιμοποιείται για την παραγωγή βιολογικών προϊόντων. Το αυξημένο ενδιαφέρον είναι και ο λόγος που η Ευρωπαϊκή Ενωση σχεδιάζει να αναθεωρήσει τη νομοθεσία που αφορά στα βιολογικά προϊόντα και να καθιερώσει ευρωπαϊκό σήμα βιολογικών προϊόντων. Η σχετική νομοθεσία αναμένεται να αλλάξει τους επόμενους μήνες, αλλά έως τότε διαβάζετε προσεκτικά τις ετικέτες.
Αναδημοσίευση από το τεύχος 98 του Γαστρονόμου